Ciekawa historia rowerów – od średniowiecza do teraźniejszości

Dziś chcemy Wam przedstawić rowerową historię,która jest, w naszym mniemaniu, naprawdę interesująca. Nie wierzycie ? to co powiecie na to, że o rowerach zaczęto myśleć już ok 10 lat po tym jak Polacy wygrali bitwę pod Grunwaldem ?

Średniowiecze – magia i pierwszy rowerowy projekt

Pierwszy rower, a właściwie nie do końca rower, tylko pojazd poruszany siłą ludzkich mięśni, wymyślił ok 1420 roku Giovani Fontana. Był on z zawodu lekarzem, ale interesował się wynalazkami i fizyką. Był tak dobry w swoim hobby, że określał się mianem maga (magus).

Pierwszy ‘rower’ na świecie

Pojazd, który zaproponował miał nie dwa, a 4 koła. Siedziało się w nim, jak w pojeździe Flinestoenów, jednak nie poruszało się nogami, a czymś co, można nazwać pierwowzorem obecnego łańcucha. Ciągnęło się za liny, które poprzez różnej wielkości tryby kręciły kołami.

Wynalazek Fontany jednak nie bardzo się przyjął, współcześni mu ludzie nie byli nim zainteresowani (jak również innymi jego wynalazkami, jak rakietowymi mechanicznymi ptakami, żabami i.. królikiem, które też wymyślił i opisał w swojej księdze wynalazków)

Pierwszy dwukołowy rower – chodzik

Dużym i chyba najważniejszym przełomem w historii roweru był projekt czegoś podobnego do obecnych zabawek dla 2-3 latków – chodzik na dwóch kółkach. Wynalazek nazywał się celerifere i został wymyślony w 1790 roku przez Comte Mede de Sivrac’a. Ten wczesny rower składał się z dwóch kółek, kłody, na której się siedziało i drążka kierowniczego. O dziwo, tym razem wynalazek się przyjął i nie tylko zaczęto na nim jeździć, ale i modernizować go o kolejne elementy.

Ewolucja, nie rewolucja

Draisyna – zdjecie z muzeum wykonane przez Joachim Köhler na licencji CC BY 3.0

Kolejnym etapem w ewolucji roweru było dodanie lepszej, ale wciąż prymitywnej kierownicy, oraz wygodniejszego siedziska. Dokonał tego leśnik-wynalazca Karl Drais w 1817 roku.

Jego rower wydają się nam prymitywny, jednak jak na owe czasy była to nowatorska i szybka maszyna. Drais udowodnił to w roku 1817, gdy pokonał 14 km trasę w niecałą godzinę. Jego wynalazek okazał się dwukrotnie szybszy niż posłaniec konnej poczty.

Ciekawostką jest, że Drais wynalazł, oprócz roweru biegowego , także maszynkę do mielenia mięsa, pseudo peryskop i maszynę do pisania.

Dużym krokiem w budowie rowerów okazały się pedały, które początkowo były przymocowane do osi koła. Nie jest jasne, kto tak naprawdę je wynalazł. Jest trzech kandydatów: ojciec lub syn Michaux, albo Pierre Lament. Ważne jednak, że nastąpiło to gdzieś ok 1858 roku i od tego momentu rozwój roweru nabrał naprawdę dużego tempa.

Najpierw w 1866 powstał bicykl, potem w 1870 opatentowano gumowane koła, które wpłynęły na komfort jazdy, a następnie wynaleziono w 1876 skonstruowano pierwszy hamulec.


Film do czytanego artykułu. Zawiera znacznie więcej zdjęć i można go słuchać w drodze do pracy 😉

Współczesny wygląd i części rowerowe

Od tego momentu rower miał już praktycznie to wszystko, co obecnie, koła, kierownicę, ramę i hamulce. Brakowało tylko lepszego przełożenia napędu i łańcucha. Został on wynaleziony w 1879 roku przez Henry’ego Johna Lawsona i tak, jak obecnie, napędzał tylne koło, a nie przednie, jak w rowerach dla dzieci. Początkowo Lawson eksperymentował z przekazywaniem napędu za pomocą drążków, ale w końcu zastosował łańcuch.

Na przestrzeni kolejnych lat rowery były unowocześniane.Powstał pierwszy tandem, pompowane opony, hamulce tarczowe i pierwszy składany rower. Wreszcie gdzieś w okolicach 1900 roku rowery przestały być pokraczne i zaczęły przypominać te współczesne konstrukcje. Ciekawostką jest to, że w tym właśnie okresie zaczęły powstawać rowery elektryczne. W linkach pod filmikiem podajemy Wam link do patentu z 1897 roku na rower z elektrycznym silnikiem. Niestety potem lobby związane z ropą zaczęło lansować benzynę i ta gałąź rowerów została na długo zapomniana, a zastąpiły ją motorowery i motocykle.

Przyśpieszenie rozwoju – rower górski

Wracając jednak do rowerów. Kolejnym dużym przełomem w ich konstrukcji było wynalezienie w 1979 roku roweru górskiego przez Joe Breeze. Od tego momentu rowery zyskały bardzo dużą popularność i okazały się intratnym produktem, który zaczął generować na tyle duże zyski, że zaczęto inwestować w jego kolejne ulepszenia. Powstały lepsze napędy, przerzutki, hamulce, amortyzatory przednie i tylne, oraz carbonowe ramy. Rowery stały się popularne ale też bardzo zróżnicowane w zależności od zastosowania. Spowodowało to ich podział na rowery szosowe, górskie, zjazdowe, dualowe, miejskie, trekkingowe, turystyczne, składane, poziome, czy wreszcie elektryczne. Te ostatnie przeżywają swój boom od 2000 roku, kiedy to po raz pierwszy zaczęto w nich stosować baterie Litowe umożliwiające większy zasięg. Obecnie rowery elektryczne są już na tyle popularne, że nie stanowią już ciekawostki dla bogatych, a mają swoją oddzielną kategorię  w sklepach rowerowych.

Zdajemy sobie sprawę, że nie poruszyliśmy wszystkich rowerowych tematów, jednak chcieliśmy przedstawić najważniejsze, według nas, punkty zwrotne w historii tych pojazdów. Jeśli według Was jest coś ciekawego, o czym nie powiedzieliśmy, piszcie w komentarzach.

Zachęcamy do obejrzenia filmiku, w którym możecie zobaczyć więcej zdjęć ilustrujących niniejszy artykuł. Klikajcie, subskrybujcie nasz kanał, co zmobilizuje nas to do tworzenia kolejnych ciekawych odcinków.


Źródła:

Patent na rower z elektrycznym silnikie

Henry Lawson

Giovani Fontana

Historia roweru – inforgrafika

Zasubskrybuj nasz kanał:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *